Sunday, 11 September 2016

Kematian Raja Agung Iskandar Zulkarnain


Iskandar Zulkarnain ialah Raja Macedonia yang amat berkuasa. Pada usia muda dua pertiga dunia pernah ditakluknya. Ia memiliki angkatan perang yang kuat dan ditakuti lawan-lawannya. Namun kemegahan yang dirasakan Iskandar tidaklah bertahan lama,ketika ia tiba-tiba jatuh sakit dan terbaring tidak berdaya. Menjelang kematiannya,ia memanggil seluruh panglima angkatan perangnya.

"Sebentar lagi aku akan mati", kata Iskandar kepada mereka dengan suara tersendat. "Pesanku,kalau aku telah mati,letaklah mayatku ke dalam sebuah peti terbuka tanpa penutup,dengan kedua-dua tanganku terjulur keluar. Lalu bawalah mayatku itu mengelilingi seluruh negeri jajahanku."

Mendengar pesan terakhir yang tidak biasa daripada panglima besar mereka,seorang ketua pasukan datang mendekati pembaringan Iskandar hendak bertanya.

"Mengapa tuanku ingin dibaringkan di dalam peti terbuka dengan tangan terjulur keluar?"

"Agar dunia tahu bahawa dalam kemegahan dan kekuasaannya yang amat besar,aku Iskandar Zulkarnain,ketika matinya tidak membawa apa-apa."


p/s : Manusia lahir tidak membawa apa-apa demikian juga ketika matinya. Yang dibawanya hanyalah pertanggungjawapan ke atas setiap perbuatannya semasa hidup di dunia. Dan penghakiman Allah berlaku adil ke atas setiap orang. 

No comments:

Post a Comment